פתחפתח
לקבלת מידע נוסף
*יש להזין שדות חובה
x סגור

מאת: ד"ר דיתה פישל וד"ר ניצן כהן, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי

  1. בשנת 2012, לבקשת האנשים עם המוגבלות השכלית עצמם, שונה המונח "פיגור שכלי" ל"מוגבלות שכלית התפתחותית", זאת במטרה לצמצם את הסטיגמה השלילית.
  2. מוגבלות שכלית מתרחשת ומזוהה לפני גיל 18. אנשים הלוקים בה חווים מגבלות בשני תחומים עיקריים: תפקוד אינטלקטואלי והתנהגות מסתגלת. המנעד במגבלה נע ממוגבלות קלה, שלא תמיד ניכרת ועד למוגבלות קשה המחייבת תמיכה אינטנסיבית ומתמשכת בכל תחומי החיים.
  3. אינטליגנציה מתייחסת ליכולת שכלית כללית. היא כוללת את היכולת לטעון, לתכנן, לפתור בעיות, לחשוב באופן מופשט, להבין רעיונות מופשטים, ללמוד מהר,  ללמוד מניסיון. היא נמדדת באמצעות מבחנים שנבנו והותאמו לנושא. מוגבלת שכלית מזוהה בדרך כלל החל מציון איי-קיו (IQ= Intelligent quotient) 70 ומטה.
  4. התנהגות מסתגלת היא אוסף של מיומנויות תפיסתיות, חברתיות ומעשיות שמאפשרות לתפקד בחיי היום יום. לדוגמה: היכולת להתבטא ולהבין כשמדברים אליך, לקרוא ולכתוב, להשתמש  בכסף, להתלבש, לאכול וכדומה.
  5.  תמיכה מובנית, מקצועית ומתמשכת עשויה לסייע לאנשים עם מוגבלות שכלית להתקדם ולחיות חיים  עצמאיים בקהילתם. תמיכות מתייחסות למשאבים ואסטרטגיות אישיות שבאמצעותן ניתן לקדם התפתחות ואיכות חיים. דוגמה לתמיכה: תהליך של הנחיה במהלך קליטה לעבודה של אדם עם מוגבלות קוגניטיבית, חבר-מלווה בתהליך השתלבות בכיתה.
  6. תיאוריית "הגיל המפצה" גורסת, כי אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ממשיכים להתפתח ולהתקדם גם בגיל המבוגר. התערבות סביבתית חינוכית ארוכת שנים, עלייה במוטיבציה, ניסיון החיים, המודעות לצרכים - כולם מאפשרים שינויים קוגניטיביים מעבר לחומרת הפגיעה ומעבר לגיל. כלומר, לעיכוב ההתפתחותי יש פיצוי בשנים מאוחרות.
  7. מרבית הבוגרים בעלי מוגבלות קוגניטיבית יכולים לחיות באופן עצמאי לתרום ולהיות פעילים בקהילתם, בתמיכת המשפחה, חברים וגופים חברתיים תומכים.
  8. רוב האנשים עם מוגבלות קוגניטיבית מתפקדים בדומה לבני אדם שהתפתחותם תקינה: הם בעלי תחביבים, אוהבים חברה, צופים בטלוויזיה, שומעים מוסיקה, וחלקם מקימים משפחות.
  9. זוהו יותר מ-250 סיבות למוגבלות שכלית התפתחותית: סיבות גנטיות (תסמונת דאון, טיי זקס), התפתחותיות (פגות, אדמת במהלך ההיריון, אלכוהוליזם של האם) וסיבות נרכשות (מחלות ותאונות).
  10.  בארץ, כ-35,000 אנשים עם האבחון. תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מהווים כחצי אחוז מכלל התלמידים של החינוך המיוחד (כ-10,000 תלמידים).