שאלות נפוצות
מהם תנאי הקבלה ללימודי הנדסת תוכנה?
בגרות מלאה
מתמטיקה 5 יח"ל - בציון 75 לפחות
פיזיקה או מדעי המחשב או הנדסת תוכנה 5 יח"ל - בציון 70 לפחות
פסיכומטרי או פסיכוטכני - בציון 580 ומעלה
הנדסת תוכנה היא תחום מעניין, מרתק, חשוב וייחודי הנכלל בתוך ענף ההנדסה ועוסק בפיתוח ותחזוקה של יישומי תוכנה על ידי כישורים וטכנולוגיות מתחומי ידע מגוונים כמו מדעי המחשב, ניהול, מחקר וכדומה, זאת על מנת להביא לפיתוח יעיל ושיטתי של מערכות תוכנה החל משלב הגדרת הדרישות, דרך התכנון והפיתוח ועד לתחזוקה והיישום של התוכנה.
בלימודי מדעי המחשב נלמד הבסיס המדעי, הדגש הוא על חקירה ופתרון של בעיות ספציפיות, בהנדסת תוכנה לומדים גם את הבסיס המדעי וגם את הכלים ושיטות העבודה הנחוצות לבניית מערכות תוכנה איכותיות. במדעי המחשב יש התמקדות בהבנת הטכנולוגיה על מנת לשפר אותה, בהנדסת תוכנה יש התמקדות בהבנת הטכנולוגיה כדי לבחור את החלופות האופטימאליות למערכת ההנדסית שאותה רוצים לפתח. כדי לעשות זאת, סטודנטים לתואר בהנדסת תוכנה מקבלים הכשרה מעבר למדעי המחשב: הם לומדים את עקרונות ההנדסה הכוללים ידע במתמטיקה, פיזיקה, ניתוח בעיות והבנה מערכתית. ובמקביל – הנדסת גורמי אנוש ועיצוב, בכדי לתכנן ולפתח מוצרים נוחים, אמינים ובטוחים למשתמש. הסטודנטים לומדים כיצד המערכות אותן הם בונים מתפקדות באופן אינטגרטיבי עם מערכות תוכנה נוספות ומערכות מתחומי הנדסה אחרים.
מהנדסי תוכנה לומדים גם מדע וגם הנדסה – לכן משך לימודיהם לתואר ארוך יותר ארבע שנים לעומת שלוש.
הנדסת מחשבים היא תחום מרתק שנכלל בתוך ענף ההנדסה ומשלב בין מדעי המחשב לבין הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. תואר ראשון בהנדסת מחשבים יכול לכלול שלושה תחומים עיקריים: הנדסת תוכנה - פעילות הנדסית העוסקת בפיתוח יעיל ושיטתי של תוכנה, הנדסת חומרה - פעילות הנדסית העוסקת בעיצוב פיתוח ותכנון של רכיבי חומרה למחשב או להתקן אלקטרוני אחר, והנדסת רשתות - תחום העוסק בקבוצה של שני מחשבים או יותר המעבירים ביניהם מידע מבלי להעביר אמצעי אחסון פיזי כלשהו.
ככל שמערבות המחשבים מתפתחות, הדרישה לבעלי מקצוע איכותיים ומיומנים שיש באפשרותם לפתח מערכות מחשוב מתוחכמות הולכת וגוברת. מהנדסי המחשבים אחראיים על תכנון מעגלים מודפסים, התאמת רכיבים ללוח האם, תכנון זיכרונות והתקני אחסון, תכנון ובנייה של מערכות ממוחשבות, פיתוח רכיבים, עיבוד אותות דיגיטליים וכדומה.
מהנדסי תוכנה עוסקים בהגדרה של פקודות ופעולות אוטומטיות ממוחשבות, וכן על פיתוח, תפעול ותחזוקה של תוכנות במסגרת מערכות ממוחשבות בהן נעשה שימוש בענפים מגוונים כמו רפואה, בנקאות, תקשורת, אנרגיה, תעופה, אלקטרוניקה, רכב, בידור ועוד.
תחום הנדסת התוכנה היווה בעבר חלק אינטגרלי מלימודי מדעי המחשב והנדסת המחשבים והפך לאחד התחומים החשובים בהיי טק ובתעשייה ולכן כיום נלמד כתחום נפרד העוסק בתוכנות בעלות מערכות מיוחדות ומכשיר את בוגריו לעיצוב, תכנון, פיתוח, תפעול, הקמה ותחזוקה של תוכנות ומערכות ממוחשבות מגוונות. במהלך הלימודים בתואר בהנדסת תוכנה הסטודנטים ילמדו על מבנה המחשבים ומערכות ההפעלה, ירכשו שיטות חישוביות באופטימיזציה, יעסקו בתכנות מונחה עצמים ועוד.
לימודי תואר ראשון בהנדסת תוכנה נמשכים 4 שנים.
תכנית הלימודים במסלול לתואר ראשון בהנדסת תוכנה משלבת בין תכנים עיוניים ותיאורטיים נרחבים ומעמיקים לבין התנסויות מעשיות ותרגולים רבים. השילוב בין אלו מבטיח כי הכשרתם של הבוגרים הינה מן המעלה הראשונה.
בדרך כלל, התכנים הנלמדים במסלול זה כוללים את הנושאים: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מבנה מערכות ההפעלה, תורת המיתוג המתקדמת, מערכות קבצים, תכנות מונחה עצמים, מערכות ספרתיות מהירות, ארגון ופענוח מבני תוכנה, אוטומטים ושפות פורמאליות, מערכות קבצים, מערכות מסד הנתונים, מבנה הנתונים, לוגיקה ותורת הקבוצות, מבנה המחשב, מעגלים משולבים, אינטרנט, מיקרו מחשבים, בינה מלאכותית, תקשורת ועיבוד אותות ותמונות, רשתות, שיטות הידור, מבני נתונים אלגוריתמים, שיטות חישוביות באופטימיזציה ועוד שלל תכנים מרתקים.