פתחפתח
לקבלת מידע נוסף
*יש להזין שדות חובה
x סגור
ומה אם ילדיכם היו חוזרים מבית הספר ומספרים שהסייעת החדשה בכיתה היא רובוטית דמוית־אדם, מבוססת בינה מלאכותית? * ובכן, זה כבר לא מדע בדיוני! הכירו את פרויקט המחקר של ד"ר חן גלעדי מהמחלקה להנדסת מכונות בקמפוס אשדוד

על מחסור בצוותי הוראה אנחנו שומעים ללא הרף. האם יגיע הפתרון מכיוון לא צפוי, המבוסס על גישות מעולם הרובוטיקה והבינה המלאכותית? פרויקט מחקר של ד"ר חן גלעדי מהמחלקה להנדסת מכונות בקמפוס אשדוד יוצר הלכה למעשה מורה־עזר בדמות אדם, שיסייע למורה בכיתה. המחקר הוא חלק מהמעבדה לבינה מלאכותית של אגף המו"פ במשרד החינוך, בניהולו של ד"ר עמיר גפן, ונועד לבחון ביצועים של הרובוטית בכיתות שונות.

מטרת־העל של הפרויקט הוא למצוא פתרון לבעיית ההתמודדות של מורה יחיד אל מול עשרות תלמידים. הרובוטית העוזרת אומנם אינה עוברת מתלמיד לתלמיד, אבל יכולה להתבונן בתלמידים בכיתה ולהגיב לאלה שיושבים לצידה. הלימוד הוא אינטואיטיבי ודומה לאופן שאדם אנושי מגיב לתלמידים. הרובוטית אף יכולה להקרין מתוכה על מחברות התלמידים היושבים לצידה, על השולחן או על הקיר, לצורך הסבר נוסף או לצורך פעילות קבוצתית. כך, המרחב סביב הרובוטית הופך להיות פיזיטלי - שילוב של העולם הדיגיטלי עם העולם הפיזי.

ההקרנה אינה רק מהרובוטית החוצה: על פני הסייעת הרובוטית מוקרן פרצוף אנושי, שיכול לזוז ולהביע רגשות. כך, הרובוטית נראית כמו דמות ממוחשבת שיצאה מהמסך וקיבלה מרקם פיזיטלי אמיתי.

אלמנט חשוב נוסף בפרויקט הוא היכולת של הרובוטית לנתח את התנהגות התלמידים בכיתה ולעקוב אחריהם לאורך היום, ובכך לתת מענה גם לצורך של המורה לנטר את נוכחות התלמידים, התנהגותם וכדומה.

מחשיפת הרובוטית לכיתות שונות בביה"ס על שם שמעון פרס בראש־העין הגיע צוות המחקר לכמה תובנות. אחת מהן היא החשיבות הרבה שיש להפעלה אוטונומית כמעט לחלוטין של הסייעת בכיתה. כמו כן, התחזקה ההערכה כי שילוב קול בפעולת הרובוטית יחזק את פעילותה ונוכחותה וימצב את העזרה למורה. עוד הוחלט כי בגרסה המעודכנת תשופר המערכת המקרינה את המשוב על גבי השולחן או חוברת הלימוד, וכך תשופר היכולת לתת משוב מהיר למספר רב יותר של התלמידים.

התברר כי התלמידים מגיבים לרובוטית בצורה עניינית וסקרנית, וכאשר נשאלו לדעתם בנוגע למראה שלה - הם התלהבו מהאפשרות למראה יותר אנושי.

כעת נותר לבדוק עד כמה תוכל המערכת להיות אוטונומית בסביבה הלימודית: לבחון עד כמה מדויקת ההקרנה על המחברות והשולחן, להרחיב את תגובתה להתנהגותיות שונות של התלמידים ולבדוק את עמידותה בסביבה הבית ספרית ואת הצורך בהתאמות להפעלה רצופה.

השאלות מסקרנות, ואולי נפגוש את התשובות להן בכיתות הלימוד בעוד שנים מספר.