לענות על הצורך במהנדסים ימיים

בקמפוס אשדוד הוקם מסלול לימודים יחיד מסוגו בארץ, שיכשיר מהנדסים לתחום ההנדסה הימית וייתן מענה למחסור החמור בתחום

תחום ההנדסה הימית הולך ותופס תאוצה, אך בישראל יש מחסור בולט במומחים בתחום ומהנדסים בודדים מתמחים בו.

הנדסה ימית מאופיינת בפרויקטים מורכבים במיוחד בהיבט התכנוני והביצועי: תכנון של נמלים ומרינות, שוברי גלים ורציפים, הגנות חוף, פרויקטי חפירה ימית, איים מלאכותיים, מתקני התפלה, תשתיות ימיות ועוד.

המכללה החלה להכשיר מהנדסים בתחום, במטרה לשלבם בתעשייה הצמאה לכוח אדם מקצועי. המסלול שנפתח בקמפוס אשדוד נועד להכשיר סטודנטים להנדסת בניין לתחום ההנדסה הימית, תוך השתלבות בצוותים העוסקים בהיבטים שונים של פרויקטי תשתית ימיים בחברות ענק כמו נמלי ישראל, חברת החשמל ועוד. במסגרת הלימודים, יעברו הסטודנטים הכשרה לקבלת רישיון להשטת יאכטות.

ד"ר אורי קושניר, ראש המסלול להנדסה ימית ב־SCE, מומחה במיפוי ימי ובעברו מנכ"ל המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית: "הצורך להכשיר מהנדסים בעלי ידע בהנדסה ימית הוא קריטי, כדי לענות על המחסור החמור באנשי מקצוע בתחום. נפחי הסחר וההובלה הימית ההולכים וגדלים מחייבים להגדיל את הנמלים בכל שני עשורים בקירוב. קיום נכסי נדל"ן מהיקרים במדינה על קו החוף, דוגמת ארסוף, אפולוניה, בית ינאי ורבים נוספים,  מחייב הגנה על מצוקי החוף מהתמוטטות עקב פעולת הגלים. מחסור בקרקעות באזור החוף ומחירי הנדל"ן המאמירים יחייבו בעתיד הקרוב יציאת תשתיות תעשייה ומגורים לשטחי הים, על גבי איים מלאכותיים ו/או צפים. כבר כיום יש יוזמות של משרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה לבדיקת ההיתכנות לפיתוח איים מלאכותיים, שדה תעופה צף ועוד. כמו כן, המחסור המתמיד במים וגידול האוכלוסייה מחייבים בניית מכוני התפלה ותכנון צינורות ותשתיות ימיות".