הנדסה מצילת חיים בדרכים
מאות סטודנטים להנדסה מכל הארץ הגיעו לאשדוד להאקתון הארצי של SCE בשיתוף חברת Mobileye, לייצור מערכות התראה לרכב. הסטודנטים, שהגיעו מ-SCE, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון, מכללת אחווה, אוניברסיטת בר-אילן, המכללה האקדמית אשקלון ועוד, התחלקו ל-18 צוותים, ובמשך 24 שעות רצופות עבדו ליצירת פרויקטים הנדסיים שונים בתחום הבטיחות בדרכים. מטרת ההאקתון היתה להמציא, לפתח, ולבסוף לבנות מודל ראשוני של מוצר הפועל לצמצום הפגיעה בדרכים, התראה לפני תאונות ושמירה על חיי אדם בכביש.
הסטודנטים פיתחו אפליקציות, מכשירים ואמצעים טכנולוגיים נוספים בהתמקדות בשני נושאים מרכזיים – קסדה חכמה וצמצום פגיעה ברוכבים הדו-גלגליים, והנושא השני הוא הסחת דעת בדרכים. כך ,לדוגמה, צוות אחד הציג מערכת מצלמות המתלבשות על מערכת המובילאיי הקיימת ברכב. המצלמות עוקבות אחרי עיני הנהג ומזהירות מהורדת העיניים מהכביש. פרויקט נוסף עסק באיסוף נתוני נסיעה כמו מהירות, תנאי שטח, זוויות ההגה, מצב הנהג וכדומה, וניתוחם כמו בקופסה שחורה במטוס.
בתחום צמצום הפגיעה ברוכבים הדו-גלגליים הסטודנטים פיתחו מיזמים, שמטרתם למנוע או לצמצם את הפגיעה ברוכבי האופניים והאופנועים. כך, לדוגמה, צוות סטודנטים פיתח קסדה עם מצלמה אחורית המעבירה לנהג את המידע על המכוניות מאחוריו. הרוכב מקבל את המידע באמצעות רטטים עדינים באזורים שונים בהתאם למיקום הרכבים מאחור. צוות נוסף פנה אל נושא ה"פגע-וברח" ופיתחו מערכת המתלבשת על קסדת הרוכב ומתריעה על כל שינוי במצב הרוכב לאמבולנס ולגורמי אכיפת החוק, במקרה שלא נוצר קשר כזה מרגע התאונה.
בסיום ההאקתון התרכזו הסטודנטים והציגו בפני ועדת שופטים המורכבת מאנשי תעשייה, אקדמיה, הנהלת המכללה והנהלת חברת מובילאיי, את התוצרים שפיתחו במהלך התחרות. שלוש הקבוצות שעברו לשלב הבא בתחרות, יציגו את הפרויקטים שלהן על הבמה המרכזית בכנס "מהנדסים חברה" בקמפוס המכללה בבאר שבע. הצוותים יציגו את המיזמים לפני 400 באי הכנס, בהם אנשי תעשייה, אקדמיה, סטודנטים, יזמים ומנהלי חברות היי-טק. הדירוג הסופי בין שלושת הצוותים ייקבע על ידי הקהל.
פרופ' יהודה חדד, נשיא המכללה, בירך את המתחרים: "אנו במכללה מאמינים בחינוך מהנדסים לעולם טוב יותר. החיבור בין טכנולוגיה לחברה הוא השילוב המתאים ביותר לתאר את הסטודנטים שלנו. מסיבה זו החיבור שלנו, האקדמיה, לחברת מובילאיי העוסקת בתחום הצלת חיי אדם, הוא טבעי ותורם לשני הצדדים. אנו שמחים על שיתוף הפעולה ומקווים כי בעתיד נוכל לקדם שיתופי פעולה נוספים עם חברות נוספות. למרות שמדובר בתחרות, אני בטוח שכל הסטודנטים פה זכו – גם אם לא תגיעו למקומות הראשונים, קיבלתם ערך מוסף של פיתוח רעיון ופיתוחו עד מוצר כמעט מוגמר. אני מאחל הצלחה רבה לכל המשתתפים ומקווה לראות חלק מהפיתוחים שלכם בעתיד".
רועי שטאנג, מנהל פרויקטים בחברת מובילאיי, סיפר על פעילות החברה והתייחס למטרת ההאקתון: "אנו כחברה העוסקת בהרתעה ופיתוח אמצעי זהירות חכמים לרכבים, צריכים לחשוב עם אילו אתגרים נצטרך להתמודד בתחום תאונות הדרכים ושמירה על חיי אדם בכבישים, גם היום אך בעיקר בעתיד הקרוב. מסיבה זו על כולנו להתחיל לנסות להתמודד עם הבעיות הנוכחיות, וכבר היום לנסות למצוא מה יהיו הבעיות בעתיד וכיצד נוכל למצוא להן פתרונות".
גלעד אופנהיימר, יזם ומנכ"ל intovision, השתתף בהאקתון בשנה שעברה כשופט ומאז איבד את בנו בן ה-9, עוז, בתאונת דרכים. מסיבה זו בחר גלעד להגיע השנה עם משפחתו ולשמש שוב כשופט בתחרות. הוא ומשפחתו הודו לסטודנטים על ההשתתפות בכנס וציינו: "ההאקתון הוא הזדמנות לייצר מציאות חדשה בטוחה יותר במרחב הציבורי. כאן מתגלות פניה היפות והיצירתיות של החברה הישראלית. אנו מקווים ומאמינים כי מכאן תימנע הטרגדיה הבאה".