טיפים להגנה על הפרטיות ברשת
מדי שנה, בתאריך 28 בינואר, מצוין בעולם יום הגנת הפרטיות. נושא זה עולה לשיח הציבורי שוב ושוב, במיוחד בעידן האינטרנט וריכוזיות הרשת. לדברי אלונה קוציי, מרצה במחלקה להנדסת תוכנה בקמפוס אשדוד, “אנשים רבים נוטים לזלזל בנושא של הפרטיות שלהם ברשת, והרבה פעמים זה כי הם חושבים ששום דבר רע לא יקרה אם לגוגל או חברות אחרות ידעו את הפרטים שלנו. בגדול, אפשר לומר שהם צודקים - גוגל יודעת עלינו פרטים כדי להצמיד לנו פרסומות בהתאמה אישית. אך אנו צריכים להכיר על הסכנות שאורבות ברשת כדי שנוכל כולנו ליהנות ממנה. לא רק גוגל מחפשים את המידע. גם מלווים בריבית, חברות מכירה טלפוניות, גנבים ועבריינים ישמחו לקבל את המידע הפיננסי, הרצונות ושיטות הקנייה שלנו. הרשת יכולה להיות מקום נחמד אך צריך לדעת כיצד לנהוג בה".
לרגל יום הגנת הפרטיות ריכזה עבורנו גב' קוציי את הדרכים הטובות ביותר לשמור על הפרטיות של באינטרנט.
- להחליף סיסמאות באופן קבוע: כמו בבדיקת שיניים, גם בנושא זה רצוי להחליף את הסיסמה בכל האתרים שאנו רשומים אליהם מדי חצי שנה. הסיסמאות שלנו זאת ההגנה הכי חשובה בנושא פרטיות ברשת. החלפה של סיסמאות יכולה להגן עלינו נגד האקרים שמנסים לפרוץ לחשבונות פרטיים. חלק מדליפות המידע הגדולות שקרו בשנים האחרונות נגרמו על ידי האקרים שלא היו צריכים לעשות שום דבר חוץ מלנחש סיסמאות.
- סיסמאות שונות לאתרים שונים: בהמשך לשיטה הראשונה, אם נשתמש באותה הסיסמה לאתרים שונים מטעמי נוחות שלנו, אנו בעצם עוזרים לכל מי שינסה לפרוץ לחשבונות שלנו להשיג יותר מידע מאתרים שונים בקלות. יש אתרים המאפשרים אוטנטיקציה - אימות - דו-שלבי כמו לדוגמה סיסמה ואישור קבלת SMS או שאלה פרטית. אני ממליצה בחום להשתמש בשיטה זו שיכולה לשמור טוב יותר נגד אנשים המנסים להשיג את המידע שלנו.
- זהירות עם הלייקים: אנו לא מודעים לכמות המידע שאוספים עלינו. גם אם אנו חושבים שאנו יודעים – רובנו לא מבינים כמה מהדברים שקורים באינטרנט נשמרים. בפייסבוק לדוגמה, כל לייק, פוסט, או שיתוף שעשינו נשמר – גם אם מחקנו או עשינו un-like. המידע הזה נשמר על השרת שכן מבחינת החברה מדובר פה בהתנהגות שהם רוצים לבחון, לקטלג ולשמור לעתיד.
- להצניע את הזהות: כמעט בכל אתר שאליו אנו נכנסים יושבים אתרים אחרים העוקבים אחרי השימוש שלנו. המטרה שלהם היא כמובן להכווין אותנו לאתר שלהם, לבצע רכישה או לספק מידע אישי. לכן אני ממליצה להתנתק מגוגל בזמן הגלישה בדפדפן כרום, לוודא שאנו לא מחוברים לפייסבוק בזמן הגלישה, וגם לא ליוטיוב. לסגור את הדף לא מספיק – ממש להתנתק. ברגע שאנו מנותקים, גוגל ושאר החברות עדיין אוספות מידע, אבל רק על ה-IP של המחשב הספציפי שבו השתמשתם. הן לא יודעות לחבר את זה למשתמש עצמו.
- איפה גולשים: כולנו אוהבים את הנוחות של דפדפן כרום של גוגל, זה הוא גם הדפדפן שאוסף הכי הרבה מידע על הגולשים שלו. תבדקו אופציות אחרות, יש מבחר דפדפנים. אני אישית משתמשת בדפדפן Firefox. יש להם לפעמים קצת באגים, אבל מצד שני הפרטיות שלי נשמרת שם טוב יותר.
- אתרי קניות ופרסומות: בכל אתר קניות שאנו משתמשים, חשוב לבדוק שהתשלום הוא דרך חברה מאובטחת. ישנן חברות המציעות שירותי העברת כספים, כמו לדוגמה paypal, שניתן להשתמש בהן. אם הרכישה היא דרך האתר אז אפשר לקרוא על האבטחה שלהם בקישור בדף הרכישה. בכל מקרה עדיף לא להכניס את פרטי כרטיס האשראי שלנו באתרים שאנו לא מכירים, ובכלל. בנוגע לפרסומות ברשת, כל כפתור או באנר שנלחץ עליו נשמר באתר החברה, והם אוטומטית מקטלגים אותנו כלקוחות פוטנציאלים לעתיד. על פניו אין בזה שום דבר רע, אבל חשוב להיות מודעים לנושא זה ולדעת שמרגע שלחצתם יעניין את החברה שרציתם עוד דפוסי שימוש ורכישה שלכם.
- לסיום, חשדנות קלה לא תזיק: אחת ההתקפות המוכרות נקראת "פישינג" (phishing). מדובר במייל או קישור המתחזה לאתרים מוכרים כמו אפל, פייסבוק ואתרים אחרים. לרוב הם מעלים לנו הודעה שיש בעיה עם החשבון ומבקשים ללחוץ על לינק לעדכון הפרטים. זהו לינק מזויף הנראה כמעט אמיתי לחלוטין ורוב האנשים לא יבחינו בהבדל. אם אתם לא יודעים לזהות אם האתר אמיתי או לא, אני ממליצה לצאת מהעמוד ולהיכנס מחדש באמצעות כתובת האתר המדויקת. שם לבדוק האם באמת קיימת בעיה עם החשבון.
לסיכום, אומרת קוציי, "האינטרנט יכול להיות מקום נפלא לשוטט, ללמוד, להכיר ולקנות. למרות זאת, הוא לא מקום תמים. אנו כמשתמשים צריכים להיות מודעים לכך ולהיזהר בשימוש שלנו. מטרת יום הגנת הפרטיות היא לעורר מודעות לנושא של שימוש בטוח באינטרנט. אני מקווה שכולנו נלמד להכיר את הסכנות ולדעת כיצד להימנע מהן".