מערכות לניהול האיכות והבטיחות בתעבורה בעולם הרכב האוטונומי
מציג: מר ירון סגמן
ארגון: מכון התקנים הישראלי
בסקר חברתי של הלמ"ס בשנת 2021 עלה כי 76% מהישראלי ענו כי אינם מרגישים בטוחים בדרכים. לפי נתוני הביטוח הלאומי שולמו מעל ל-5 מיליארד שקל לנפגעי תאונות דרכים בעבודה ב-9 השנים האחרונות. בשנת 2023, ועדת התקינה הישראלית אימצה את התקן הבינלאומי ISO39001:2012 לניהול מערכת בטיחות בארגון. התקן נועד להפחית התרחשות של מוות, פציעה קשה ועלויות על ידי אימוץ גישה של "מערכת בטוחה" הוליסטית.
עולם התעבורה משתנה עקב פיתוח ושימוש ברכבים אוטונומיים. הנהיגה האוטונומית מתחלקת ל-5 רמות: 1) רכבים עם מערכות המסייעות לנהג אך אינן מתערבות בנהיגה באופן אקטיבי (לדוגמה, מערכת המתריעה מפני סכנת התנגשות). 2) רכבים עם מערכות מסייעות ומתערבות בנהיגה (לדוגמה, בלימה אוטומטית). 3) רכבים שיכולים לנהוג בעצמם בתנאים מסוימים באמצעות בקרת שיוט. 4) הרכב יכול לנהוג בעצמו, והנהג יכול לבחור להתערב. 5) הרכב נוהג בעצמו והנהג אינו יכול להתערב. נציין שאנחנו נמצאים כבר בשלב 4, ובשנת 2022 השיק משרד התחבורה מיזם לאומי לתחבורה ציבורית אוטונומית.
השילוב ה-AI ברכבים אוטונומיים מעורר את "דילמת המוסר". נניח שנהג אנושי עומד בפני דילמה שבה הרכב שלו עומד בפני תאונה והוא יכול לבחור רק אחת מבין שתי האפשרויות הבאות: לדרוס ילד או לדרוס שני זקנים. לפי איזה מוסר הרכב האוטונומי ינהג? מי יקבע את האלגוריתם? יצרן הרכב? המדינה? אמנה בינלאומית? מה יהיו הקריטריונים?