מציג: מר דותן רודנסקי
ארגון: IE&P Group

 

שיפור אקלים האיכות הוא תהליך ניהולי ארגוני שמטרתו לשפר את התנהגויות האיכות והניהול, בעיקר מהיבט ההתנהגותי. התהליך מבוסס על התערבות ניהולית היררכית, שמטרתה לשנות את התנהגותם של העובדים והמנהלים בנוגע לאיכות, באמצעות שינוי דפוסי הניהול של המנהלים.

אקלים איכות מייצג את מידת ההסכמה בין העובדים לגבי חשיבות האיכות בארגון. החשיבות נמדדת באופן יחסי בהתאם לתשומת הלב שמנהלים מעניקים לאיכות, לעומת מטרות מתחרות אחרות כמו תפוקה ועלויות. אקלים האיכות משפיע על התנהגות העובדים, והתנהגות העובדים משפיעה על הסיכוי לתקלות איכות ובטיחות. מחקרים מראים ש-85% מהשגיאות ואירועי האיכות נובעים מטעויות אנוש.

אחת הבעיות הנפוצות בארגונים היא חוסר עקביות, שגורם לפערים בין המדיניות המוצהרת (כפי שמופיעה בנוהלי העבודה) לבין המדיניות המיושמת בפועל. איכות גבוהה מובילה לכך שלא קורים אירועים חריגים או כישלונות. עם זאת, כאשר הכול פועל כשורה ואין בעיות, לעיתים קשה לראות את הערך המוסף של ההשקעה באיכות. זה עשוי ליצור תחושה שההשקעה באיכות אינה נושאת פרי מוחשי. בנוסף, כאשר העובדים נמצאים בלחץ זמן או מבצעים משימה שדורשת משאבים ומאמצים רבים, יש נטייה לוותר על נהלים ופרוטוקולים כדי להספיק, לדלג על שלבים, לקצר תהליכים או להתפשר על האיכות. חשוב לציין שעובדים שמים לב למדיניות המיושמת, ולא למדיניות הכתובה. המדיניות המיושמת היא זו שמגדירה את התוצאות הצפויות של התנהגות בטוחה ואת מידת את תשומת הלב שיקדישו העובדים לאיכות ובטיחות.

במהלך ההרצאה נציג את התהליך שלנו לשיפור אקלים האיכות. נספר לכם שתהליך זה שיפר באופן משמעותי את התנהגויות האיכות של עובדי ייצור במפעלים, עם שיפור של 40%-70% במדידה שנעשתה ב-5 מפעלי מזון ופלסטיקה. גם תוצאות האיכות השתפרו ב-40%, ונרשמה ירידה של כ-30% בתלונות הלקוח בהיבט איכות, ושיפור של 70% בתקלות איכות פנימיות.