יישומי AI בתעשייה הפרמצבטית
מציגה: גב' יוליה זלך פירר
ארגון: רותם תעשיות
בינה מלאכותית (AI) הינו הטרנד החדש והחם כמעט בכל תחומי התעשייה. זהו כלי יעיל, שמסוגל לאגור כמות עצומה של מידע, לנתח אותו במהירות, לזהות מגמות ולקשר בין פרמטרים שונים כדי ליצור משהו שלם וחדשני. מהירות הפעולות הנ"ל, הדיוק וארגון המידע באופן יעיל ונכון והורדת עלויות, מושכים עוד ועוד חברות ענק להשתמש בטכניקות של הבינה המלאכותית. הדבר הופך את אנשי ה-AI לבעלי מקצוע מבוקשים מאוד בשוק העבודה. כמו כן, קבלת ההחלטות המתבצעת באמצעות AI הינה נכונה ומדויקת יותר, והסיכון להיחשף לטעות נמוך יותר.
תחום הבינה המלאכותית לא פסח גם על תעשיית הפארמה, אשר יכולה להפיק מכך יתרונות משמעותיים לעומת התהליכים המקובלים כיום.
להלן כמה דוגמאות לשימושים של AI בתעשיית הפארמה:
1. מו"פ - שימוש בבינה מלאכותית לצורך גילוי תרופות חדשות, ניתוח דפוסים של מחלות שונות וזיהוי של השילובים הנדרשים לצורך ייצור התרופות החסרות כיום בשוק.
2. דיאגנוסטיקה - שיפור תהליכי הייצור על מנת להגדיל את היכולת לייצר תרופות חדשות שיעברו בהצלחה את הניסויים הקליניים, ויזכו באישור של ה- FDA, כולל תרופות נדירות שכיום אין להן מענה. רופאים יכולים לבצע אבחנה בנוגע למצבו של הפציינט מרחוק, לפי תנועות הגוף שלו ולשנות מינונים של התרופה, ללא הגעת המטופל למרפאה וללא המתנה בתור.
3. יצור - השגת ניצולת גבוהה יותר של המוצר, יעילות רבה יותר של תהליכי הייצור, בקרת איכות יעילה, אחזקה מניעתית יעילה יותר, הורדת כמות הפסולת, אופטימיזציה של הייצור, אוטומציה של תהליכים.
4. ולידציה - השגת דיוק ואמינות של תהליך הוולידציה, יחד עם ההשגחה של עין אנושית ובקרה על התהליך. השילוב בין בינה מלאכותית וצוות מיומן מהווה פריזמה לקבלת מידע אמין ויעיל. ניתן להחיל חוקים והגבלות כנדרש לתהליך שעובר ולידציה, ולבצע סינון מידע רב לפי הקריטריונים הנדרשים. ניתן למנוע טעויות, כפילות מידע, התאמת גרפיקה למקום המתאים וסינון מידע שלא עומד בדרישות המערכת. מערכת הבינה המלאכותית "לומדת" את דרך הבקרה האנושית, ומייעלת את עצמה לפיה. כך נמנעות טעויות רבות שמקורן בגורם האנושי, דבר שעשוי להוריד את העומס על העובדים שנדרשים לתקן טעויות.
כל היתרונות האלה הופכים את העולם ל-"מדע הבדיוני" שפעם נצפה רק בסרטים, בשעה שכבר היום יש שימוש שוטף במערכות כאלה. יחד עם זאת, אנשי האיכות לא הופכים למיותרים במציאות החדשה. מישהו (אנחנו!) צריך לתכנן את המערכות הנ"ל, לבצע עליהן ולידציה ולעדכן אותן לפי הצורך, וכמובן שאין איכות ללא המגע האנושי ומענה אנושי.